Pedagógiai program


Anyukám,
Ezüst leszek én, igazán.
Csimotám,
Megfázol ám.
Anyukám,
Patak leszek én, igazán.
Csimotám,
Megfázol ám.
Anyukám,
Párnádba hímezz engem, igazán.
Csak ez kell?
Hát szaporán!

(Federico Garcia Lorca: Buta nóta
fordította: Weöres Sándor)


Beköszönő

Kedves Szülők!

Ezt a fejlesztési formát olyan szülőknek szánjuk, akik számára fontos, hogy biztonság és egységes nevelési szellem vegye körül gyermekeiket a tanórán kívüli időben is.

Kedves Csimota!

Akkor gyere hozzánk, ha szeretnél megtanulni tanulni, szeretnéd megőrizni nyitottságodat, tudásvágyadat felnőtt korodra is. Nyugodt, érzelmileg biztonságos légkörben készítheted el leckédet, s készülhetsz a másnapi órákra.

Lehetőséged van arra, hogy az iskolából mi hozzunk el, illetve elvigyünk edzésre, tanfolyamra esetleg haza is. Szükség esetén ebédet és vacsorát is biztosítunk a változatos uzsonna mellett, ha szüleid kérik tőlünk.

Csoportos fejlesztő foglalkozásokon vehetsz részt, ahol azokat a képességeket fejlesztjük játékos formában amelyek az írás, olvasás, számolás készségét alapozzák meg. Egyéni fejlesztésre is sor kerülhet, azoknál akiknél szükséges. Speciális igényű gyerekeket is szívesen látunk. Szüleidnek konzultációs lehetőséget, szülőklubbot biztosítunk.

Szabó Csilla
gyógyító pedagógus
+36(30)325-3888
E-mail küldés!

Önmeghatározás

"Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik meg mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről."(Paracelsus)

Köszöntjük Önt abból az alkalomból, hogy olvassa pedagógiai programunkat.

Munkánk módszere a nyitottság és közmegegyezésre való törekvés. Nyitottság a gyermekek, szülők, nevelők, támogatók felé, egyeztetés a nevelési elvek tekintetében.

E munkában 20 éves gyógypedagógiai és 7 éves mozgásterapeuta tapasztalatom segítenek.

1976 óta a kerületben lakom, ismerem szépségeit, hátrányait egyaránt.

Indíttatásomat kifejezi a következő idézet: "tucatjával jobbak". Saját gyermekemmel együtt szeretnék nevelni, fejleszteni elsősorban olyan gyerekeket, akik a megszokott iskolájukban, megszokott társaikkal járnak. Szeretném tehermentesíteni az elfoglalt szülőket, hogy olyan szolgáltatást vehessenek gyermeküknek, amely nemcsak ellátja a kicsik napi gondozását, felügyeletét, de pozitív mintát nyújt a családi nevelés, az értékközvetítés terén is. Remélem közös munkánk visszahat a gyermekek személyiségére és a családokra is. Így látom biztosítva, hogy a szocializáció eredményeként sikeres társadalmi beilleszkedés legyen a munkánk eredménye.

Intézményünk neve, helye: CsiMoTa Családi Kisdedóvó és Fejlesztő Napközi
1224 Budapest
Az alapítás éve: 2004.
Az intézmény típusa: családi napközi
Az ellátott gyermekek életkora: 20 héttől - 14 évig
Működési területe: a XXII. Kerület
Az intézmény jogállása; gazdálkodási köre: betéti társaság (később szeretnénk közhasznú társasággá válni), alapítvány is segíti müködésünket

Felügyeletünket a Családi Napközik Egyesülete látja el, de minden társintézmény segítségét elfogadjuk.

A nevelőtestület összetétele: 1 fő óvónő, 1 fő gyógypedagógus, fejlesztő-nevelő, 1 fő dajka, gyermekfelügyelő.

Tárgyi feltételek
A családi napközit egy XXII. ker.-i kertes házban kívánjuk működtetni. Céljaink sorában kiemelt szempont marad az integráció, ezért játszási lehetőséget fogunk biztosítani a gyerekeknek (pl. játszótereken).

Mozgásos tevékenységekhez a játszóterek, kirándulások, külső sporttevékenységek mellett a kertben is lehetőséget fogunk biztosítani.

Társintézmények
Kapcsolatot tartunk a csimoták iskoláival, pedagógusaival. A kerületi Gyermekjóléti Szolgálattal és a Nevelési Tanácsadóval. Szakmai kapcsolatot ápolunk a kerületben működő integrációs intézményekkel. Szükség esetén személyes szakmai kapcsolatokon keresztül olyan terápiákra is eljuttathatjuk a gyerekeket, amelyek nem tartoznak kompetenciánk körébe.

Az óvodás és bölcsődés korúak számára elsősorban a nagycsalád funkcióját kívánjuk átvenni. A bölcsődéseknél fő feladatunk a gondozási feladatok mellett, ingergazdag, biztonságos, sok mozgáslehetőséget teremtő környezet biztosítása. Az óvodásoknál a fejlesztés helyett inkább a késztetésre helyezzük a hangsúlyt. Csak a szülőkkel együtt egyedileg hozott döntéssel, leginkább 5 éves kortól kívánjuk bevezetni a fejlesztést.

Az óvodás korosztálynak a Waldorf pedagógia ciklusait és tevékenységét tartjuk példaadónak.

Célunk olyan erkölcsi iránytűt adni a gyerekek kezébe, hogy a későbbi élete során felbukkanó események, emberek, erők érdekében fel tudja használni azt, illetve szükség esetén ellen tudjon állni vonzásuknak.

Célcsoport
- speciális igényű gyerekek (allergia, táplálék intolerancia)
- tanulási nehézségekkel élő gyerekek
- bölcsődés, óvodás gyerekek, ahol a testvéreket szeretnék egy intézménybe járatni
- olyan helyzetekben, amikor átmeneti idejű egységes korrektív gyógyító nevelésre van szükség

Célunk
A tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek szüleinek ambivalens érzései vannak gyermekükkel kapcsolatban. Frusztrálódik az az elvárásuk, hogy a gyermek örömforrás lesz a családban. A rejtett csalódás és a feloldatlan konfliktus számos nem megfelelő szülői magatartásmódot hívhat elő: tagadás, irreális remények, túlhajtott önfeláldozás, önállótlanná nevelés, túlféltés.

A fentiek következményeként egyre több szorongó, önbizalomhiányos, biztonságra, védettségre vágyó gyermekkel találkozhatunk. Ez az állapot kiszolgáltatottá, esendővé teszi őket az élet megpróbáltatásaival szemben.

Reményeim szerint a szülőkkel együtt végzett munka során ezek a másodlagos sérülések nem jelennek majd meg, illetve sikeresen feloldhatók azokban az alkotó tevékenységekben, amelyek munkánk alapját képezik. Ehhez minél pontosabb képet kell kapjunk, a beszélgetések során ,az otthoni nevelési légkörről, problémákról, örömökről.

Ehhez szülőklubot, közös kirándulásokat, konzultációs lehetőséget biztosítunk.

Feladatunk
A gyermek személyiségét, életkori sajátosságait maximálisan figyelembe vevő pedagógiai programot kívánunk megvalósítani.

Feladatunk a nagycsalád funkciójának betöltése, mely a gyerekekkel való együttélésben valósul meg, személyes példaadáson keresztül.

A gyermeki személyiség minden dimenzióját (érzelmi, testi, szellemi, értelmi) kiemelten kezeljük, építeni kívánjuk:
- pozitív szemléletű világkép kialakítása,
- a társadalom által felhalmozott szellemi, anyagi �agyon�megóvása, továbbépítése (közösség formálás, hagyományápolás, szülőföld szeretete, megismerése),
- környezettudatos gondolkodás,
- érzelmi nevelés (önismeret, emberismeret, társismeret, barátságok építése, alkalmazkodóképesség),
- a hiteles kommunikáció (nyelv, nyelvhasználat, választékos, szép tiszta beszéd �csend),
- a testi nevelés (egészséges életmód, aktív, önfejlesztő életvitel),
- kreativitás, problémamegoldó képesség (kismesterségek, ábrázolás-technikák felhasználásával vizuális és esztétikai nevelés),
- kritikai érzék fejlesztése (különösen korunk vívmányainak kritikai szemléletű felhasználásának tanítása),
- számítógépes fejlesztő programok használata, értékközvetítő műsorok ajánlása.

Módszerek
Elsősorban a gyógypedagógia korrektív fejlesztő módszereit alkalmazzuk majd, kiegészítve a tanulásmódszertan és a pszihológia elemeivel.

Eszközök
A fent említett módszerek eszköztárát valamint mozgásterápiák eszköztárát kívánom használni, figyelembe véve azt, hogy az eszközhasználat ne váljon öncélúvá.

Hetirend
Hétfőtől-csütörtökig azonos napirenddel.

Pénteken előre tervezett programok vannak, melyeket a gyermekekkel közösen állítunk össze, szem előtt tartva a tanmenethez kapcsolódó témákat, a változatosság elvét és a szülők igényeit is (múzeum, skanzen, kiállítás, képtár, hangverseny, színház, mozi, séta, kirándulás, sporttevékenység, uszoda, szakrális terek).

A mozgásos aktivitást előtérbe helyezem. A közlekedés változatos gyakorlása kiemelt célom.

Napirend a kisiskolásoknak
12:00-13:00Gyerekszállítás, ebéd, beszélgetőkör
13:00-14:45Levegőzés, játék, hobbi, kismesterségek, kertészkedés, esetleg állat-és növénygondozás
14:45-15:15Uzsonna (lehetőség szerint szabadban)
15:15-16:45Csoportos fejlesztés, tanulás (váltó rendszerben, a gyerekek fele tanul, fele fejlesztő foglalkozáson vesz részt)
16:45-17:00Beszélgetőkör, gyerekszállítás megbeszélés szerint, maradó gyerekekkel levezető, feloldó jellegű szabad játék, esetleg hobbi, levegőzés

17 óra előtt csak egyeztetett időpontban lehet elvinni a gyerekeket.

A térítési díjakról
Függ a szükséges egyéni fejlesztések számától, az igénybevett szolgáltatások mennyiségétől (szállítás, étkeztetés). De figyelembe vesszük a család anyagi helyzetét és az egy családból érkező gyerekek számát is.

Köszönöm mindenkinek aki segített, s köszönöm Neked nyájas olvasó hogy idáig bírtad.